Translate

Monday 30 June 2008

Kunst: Adel verpflichtet


Wie nah Schönheit und Vergänglichkeit beieinander liegen, zeigt die Ausstellung "Ins Paradies und zurück" im Schloss Dyck bei Neuss. Ähnlich nah liegen Kunstsinn und Profitdenken: Die Schau ist der Auftakt zu einer Ausstellungsreihe der Sammlung Rheingold, die von dem Düsseldorfer Art-Consultant Helge Achenbach zusammengetragen wurde.

Der Dschungel ist eine Schönheit mit einer dunklen Seite: Thomas Struth zeigt den Regenwald in seiner Fotoserie "Paradiese" als grünes Naturwunder, das dem Betrachter nicht alle seine Geheimnisse preisgibt. Als Teil der Ausstellung "Paradies und zurück" mit Werken aus der Sammlung Rheingold ist die Serie ab Sonntag im Schloss Dyck bei Neuss zu sehen.

Die von Veit Loers kuratierte Schau präsentiert zeitgenössische Gemälde, Skulpturen und Videos – und greift eine simple Weisheit auf: dass jeder Himmel eine Hölle voraussetzt. Denn Thomas Struth hat nicht einfach den Regenwald fotografiert, in jedem seiner Bilder lauert auch die Gefährdung der Natur durch den Menschen.

Die Schau ist der Auftakt für eine Ausstellungsreihe mit den Werken des Düsseldorfer Kunstsammelunternehmens Rheingold in den Räumen des Schlosses. Seit 2002 haben die sechs Rheingold-Gesellschafter um den Kunstberater Helge Achenbach "zukunftsweisende Positionen der Gegenwartskunst" in ganzen Blöcken und in Absprache mit kooperierenden Museen gekauft. Die Museen, renommierte Häuser im Rheinland wie das Kölner Museum Ludwig, das Museum Kunstpalast in Düsseldorf oder das Museum Abteiberg in Mönchengladbach, dürfen die Bilder der Sammlung in Sonderausstellungen zeigen oder bekommen sie als langjährige Leihgaben zur Verfügung gestellt.

Kritik, die kooperierenden Museen dienten Rheingold als "Durchlauferhitzer" und sollten vor allem den Wert der Kunstwerke steigern, weist Helge Achenbach in einem Interview mit dem "Handelsblatt" zurück. Der Gesellschaftervertrag sei mit 20 Jahren Laufzeit langfristig angelegt. Der jüngste Coup der Rheingold-Sammlung ist der Ankauf eines Teils der Sammlung des Kölner Urologen Reiner Speck. Unter anderem erwarb Rheingold Arbeiten von Thomas Schütte und Rosemarie Trockel, insgesamt 20 Millionen bis 50 Millionen Euro sollen die Werke nach Schätzungen gekostet haben.

Mit Schloss Dyck hat die Sammlung Rheingold einen repräsentativen Ausstellungsort gefunden. Für "Paradies und zurück" stellte das Unternehmen unter anderem Werke von Boris Mikhailow und Thomas Ruff zur Verfügung. Der ukrainische Fotograf Mikhailow ist als Dokumentar der sowjetischen Propagandamaschinerie dabei. Er macht in seinen Bildern die Zwänge des vermeintlichen Arbeiterparadieses sichtbar. Außerdem zeigt die Schau Arbeiten von Georg Baselitz und Daniel Richter, Tal R, Alexandra Bircken und Eberhard Havekost. Der Dresdner Maler seziert in den hier gezeigten Bildern die Natur. Es sind Studien von exotischen Blättern, so dunkel wie die Nachtseite der paradiesischen Welt.

JUDITH SCHOLTER
art-magazin.de

Tuesday 24 June 2008

Crusaders 'left genetic legacy'


Scientists have detected the faint genetic traces left by medieval crusaders in the Middle East.

The team says it found a particular DNA signature which recently appeared in Lebanon and is probably linked to the crusades.

The finding comes from the Genographic Project, a major effort to track human migrations through DNA.

Details of the research have been published in the American Journal of Human Genetics.

The researchers found that some Christian men in Lebanon carry a DNA signature hailing from Western Europe.

Four crusades came through Lebanon between the 11th and 13th Centuries - the first, second, third and sixth. The bulk of the crusader armies came from England, France, Germany and Italy; many of the men stayed to build castles and settlements, mixing with the local populations.

The scientists also found that Lebanese Muslim men were more likely than Christians to carry a particular genetic signature. But this one is linked to expansions from the Arabian Peninsula which brought Islam to the area in the 7th and 8th Centuries.

But they emphasise that the differences between the two communities are minor, and that Christians and Muslim Arabs in Lebanon overwhelmingly share a common heritage.

Genetic 'surname'

The legacy of the Muslim expansion has been demonstrated in other studies which looked at the genetics of Middle Eastern and North African populations. But signs of recent European migration to the region are more unusual.

The study focused on the Y, or male, chromosome, a package of genetic material carried only by men that is passed down from father to son more or less unchanged, just like a surname.

But over many generations, the chromosome accumulates small changes, or copying errors, in its DNA sequence.

These can be used to classify male chromosomes into different groups (called haplogroups) which, to some extent, reflect a person's geographical ancestry.

The team analysed the Y chromosomes of 926 Lebanese males and found that patterns of male genetic variation in Lebanon fell more along religious lines than along geographical lines.

A genetic signature on the male chromosome called WES1, which is usually only found in west European populations, was found among the Lebanese men included in the study.

Science and history

"It seems to have come in from Europe and is found mostly in the Christian population," said Dr Spencer Wells, director of the Genographic Project.

"This is odd because typically we don't see this sort of stratification by religion when we are looking at the relative proportions of these lineages - and particularly immigration events."

He told BBC News: "Looking at the same data set, we saw a similar enrichment of lineages coming in from the Arabian Peninsula in the Muslim population which we didn't see [as often] in the Christian population."

Lebanese Muslim men were found to have high frequencies of a Y chromosome grouping known as J1. This is typical of populations originating from the Arabian Peninsula, who were involved in the Muslim expansion.

"The goal of the study was to put some science to the history of this country - which is very rich," said Pierre Zalloua, a co-author on the paper, from the Lebanese American University in Beirut.

He added: "To have these great civilisations - with the Islamic expansion and the migration from Europe - coming to Lebanon, leaving not only their genes but also some of their culture and way of life, it can only make us feel richer."

The Genographic Project was launched by National Geographic in 2005 to help piece together a picture of how the Earth was populated.

The consortium has sold 250,000 DNA test kits and regional centres have taken samples of genetic material from 31,000 indigenous people.

Paul.Rincon-INTERNET@bbc.co.uk

Saturday 21 June 2008

Royal wedding of the Duke of Anjou and the Duchess of Cadaval


Today, Diana Álvares Pereira de Melo, Duchess of Cadaval, and Prince Charles-Philippe d'Orléans, Duke of Anjou, will get married in the Cathedral of Évora. The wedding will be attended by nearly 400 guests, coming from all around the world.

Since her father, D. Jaime, 10th Duke of Cadaval, has already passed away, the bride will enter the church accompanied by her godfather, D. Duarte de Bragança.

A group of nine pageboys and flowergirls will escort Diana down the aisle, including D.ª Maria Francisca de Bragança, daughter of Duke and Duchess of Bragança.

The religious ceremony will be presided by the emeritus archbishop of Évora, D. Jorge Quintal Maurílio de Gouveia.

On this special day, Diana will be wearing an exclusive creation by Carolina Herrera, who is a longtime friend of the family, along with a family tiara, with more than a century, which was used for the last time at the wedding of the bride's great grandparents. It's an exquisite jewellery piece with diamonds and pearls, set on white gold.

The groom, on his turn, will be dressed in a special creation by the house of Christian Dior.

The wedding bands were made by Van Cleef & Arpels, in the famous Place Vendôme in Paris.

The guests were asked to wear tail-coats and the ladies to use hats.

Diana de Cadaval and Charles d'Orleans will have 16 wedding testimonies, among which is D.ª Isabel (Duchess of Bragança), Prince Jean of France (Duke of Vendôme and cousin of the groom), Prince François d'Orléans (brother of the groom), Alexandra of Cadaval (sister of the bride), the Duke of Feria and Countess Cornelia Brandolini d'Adda (cousin of the bride).

After the religious ceremony, a lunch will be served at the Cadaval Palace.

Comment 1
Les ducs de Cadaval sont une branche cadette de la maison de Bragance

Elle remonte au xive siècle et a pour tige don Alvarez de Portugal, 4e frère du duc de Bragance, don Ferdinand II de Bragance. Ce prince était petit-fils, par Ferdinand Ier de Bragance, d'Alphonse Ier de Bragance , premier duc de Bragance, et avait épousé l'unique héritière du grand connétable de Portugal, don Nuno Álvares Pereira de Mello. Le titre a été créé par D. João IV, en 1648, pour D. Nuno Álvares Pereira de Melo (1638-1727), fils de D. Francisco de Melo. Ses descendants portèrent jusqu'au xviie siècle les titres de marquis de Ferreira et de comtes de Tentugal.

Liste des ducs de Cadaval
1. D. Nuno Álvares Pereira de Melo, marié avec D. Maria Angélica Henriqueta de Lorena, 1er duc de Cadaval, 4e marquis de Ferreira, 5e comte de Tentugal - né le 4 novembre 1638 - décédé le 27 janvier 1727.
2. D. Luís Ambrósio Álvares Pereira de Melo, 2e duc de Cadaval - né le 7 décembre 1679 - décédé le 13 novembre 1700.
3. D. Jaime Álvares Pereira de Melo, 3e duc de Cadaval, 5e marquis de Ferreira, 6e comte de Tentugal - né le 1er septembres 1684 - décédé le 29 Mai 1749.
4. D. Nuno Caetano Álvares Pereira de Melo, 4e duc de Cadaval, 6e marquis de Ferreira, 7e comte de Tentugal - né le 17 novembre 1741 - décédé le 17 septembre 1771.
5. D. Miguel Caetano Álvares Pereira de Melo, 5e duc de Cadaval, 7e marquis de Ferreira, 8e comte de Tentugal - né le 6 février 1765 - décédé le 14 mars 1808.
6. D. Nuno Caetano Álvares Pereira de Melo, marié avec D. Maria Domingas Francisca de Bragança de Sousa e Ligne. 6e duc de Cadaval, 8e marquis de Ferreira, 9e comte de Tentugal - né le 7 avril 1799 - décédé le 14 février 1837.
7. D. Jaime Caetano Álvares Pereira de Melo, 7e duc de Cadaval, 9e marquis de Ferreira, 10e comte de Tentugal - né le 6 février 1805 - décédé en septembre 1878.
8. D. Jaime Segismundo Caetano Álvares Pereira de Melo, 8e duc de Cadaval, 10e marquis de Ferreira, 11e comte de Tentugal - né le 22 décembre 1844 - décédé le 26 juin 1913.
9. D. Nuno Maria José Caetano Álvares Pereira de Melo, 9e duc de Cadaval, 11e marquis de Ferreira, 12e comte de Tentugal - né le 29 novembre 1888 - décédé le 16 février 1935.
10 D. Jaime Álvares Pereira de Melo, 10e duc de Cadaval, 12e marquis de Ferreira, 13e comte de Tentugal - né le 27 juin 1913 - décédé le 30 juillet 2001.
11. D. Diana Mariana Vitória Álvares Pereira de Melo, 11e duchesse de Cadaval (titre attribué par Son Altesse royale D. Duarte, duc de Bragance) 13e marquise de Ferreira, 14e comtesse de Tentugal - née le 25 juillet 1978, fille de Dom Jaime Álvares Pereira de Melo, 10e duc de Cadaval.


Comment 2
Évora, le 21 juin
Charles-Philippe d’Orléans & Diane de Cadaval

Le prince d’Orléans, duc d’Anjou, et la duchesse de Cadaval, dont la famille est issue de la maison de Bragance, se sont unis au palais d’Évora, au sud du Portugal. Invités, le gotha et quelques héritiers de dynasties modernes, comme les Agnelli ou les Arnault. Un mariage d’exception.


Point de Vue: De notre envoyé spécial Vincent Meylan Photos David Atlan

Une ville blanche, classée au patrimoine mondial de l’humanité par l’Unesco, qui fut jadis la capitale des rois de Portugal. Au sommet de la colline, autour de laquelle s’enroulent les petites ruelles pavées, une place. Au centre, les ruines d’un temple romain et, de part et d’autre, la cathédrale et le palais des ducs de Cadaval, une ancienne résidence royale portugaise. Royale encore, la liste des invités. Il est 11 heures, ce 21 juin, lorsque les premiers d’entre eux montent les marches de la cathédrale, en « jaquette et uniforme pour les hommes, et en chapeau pour les dames », suivant la formule gravée sur le faire-part. Bianca de Savoie-Aoste, comtesse Arrivabene Valenti Gonzaga, est venue de Venise. Cristina de Bourbon, qui vit à Madrid, retrouve sa soeur Maria et son mari, l’archiduc Siméon d’Autriche, qui résident en Suisse. De Belgique sont arrivés Louis et Bruno de Limbourg- Stirum et leurs épouses, d’Autriche, Vincent et Damien de Schönborn- Buchheim. Axel de Sambucy de Sorgues est venu de France, le seul à s’être muni d’un énorme éventail noir : « C’est la première chose que j’ai mise dans mes bagages », précise-t-il. La température dépasse déjà les 30 degrés…

À l’intérieur de la cathédrale, un joyeux brouhaha mondain. On se salue, on s’admire, on potine et, parfois, on s’étonne. À l’unanimité, ou presque, les hommes ont respecté l’étiquette vestimentaire. Un des invités a toutefois dû faire ses bagages à la hâte. Avec sa très protocolaire jaquette noire, il arbore une paire de Converse. Pour les femmes, la palme de l’élégance va à Caroline Napoléon en ensemble orange d’Alberta Ferretti, souligné d’un éventail assorti, « acheté la veille dans une boutique d’Évora ». Janina de Tunisie arbore une robe toute simple et un chapeau bordé de strass. L’une des plus jolies est incontestablement Dorothée Cochin, la fille d’Anne de Bourbon-Siciles. Le prix de l’allure revient à la princesse Maria da Gloria d’Orléans-Bragance, duchesse de Segorbe, venue de Séville avec ses deux filles, Sol et Luna.

Au premier étage du palais Cadaval, l’ambiance est fébrile. Diane vient d’enfiler sa robe très XVIIIe, signée par la styliste new-yorkaise Caroline Herrera et inspirée du célèbre tableau de Watteau, L’Enseigne de Gersaint: jupe ample et long manteau de cour fixé aux épaules. Le tout dans une faille de soie tissée à Lyon et brodée à Paris par la maison Lesage de fleurs de lys et des armes de la famille de Cadaval. Autour de la jeune femme, l’équipe de Carita, venue de Paris, s’agite depuis des heures. Le rôle le plus délicat est dévolu à Antonio, chargé du chignon. C’est lui qui doit poser le diadème de perles et de diamants, créé au début du XXe siècle pour la grandmère de Diane, la neuvième duchesse de Cadaval.

Suite dans le numéro 3127.

Tuesday 17 June 2008

Plumed Prince William becomes a knight


WINDSOR, England (AFP) - Wearing an ostrich-plumed hat and velvet robes, Prince William was on Monday made a Royal Knight of the Garter in a ceremony full of regal pomp.

The prince, second in line to the throne, was formally appointed to the most senior order of British chivalry at Saint George's Chapel in Windsor Castle, west of London.

William, who turns 26 on Saturday, was watched by his girlfriend Kate Middleton, 26, and brother Prince Harry, 23.

The Most Noble Order of the Garter is the oldest order of chivalry in the world, established in 1348 by the queen's ancestor king Edward III.

William is now a Royal Knight Companion and the 1,000th Knight of the Garter.

Wearing their distinctive white ostrich plumes, blue velvet robes and black velvet hats, the knights and ladies were watched by about 7,000 members of the public as they walked from the castle to the chapel for the church service.

Queen Elizabeth II, William's paternal grandmother, formally installed the prince as a Royal Knight.

She officially presented her grandson with the regalia, including a blue garter, sash, robe or mantle and star during an investiture in the Throne Room at Windsor Castle.

The order has a maximum of 24 non-royal members, personally chosen by the sovereign, who is also a member. It is awarded for outstanding public service and achievement.

The queen's children, Princes Charles, Andrew and Edward and Princess Anne are among the royal members of the order.

Former prime ministers Margaret Thatcher and John Major are members.

Monday 16 June 2008

Congrès de la noblesse européenne à Versailles


a l’invitation de l’Association de la Noblesse Française
vendredi 26 – samedi 27 – dimanche 28 septembre 2008


To the attention of the Presidents, the delegates and the members of the European Nobility Associations affiliated to the CILANE

In 2008, the ANF will commemorate its 75th anniversary, so the CILANE decided to entrust France with the organisation of the 18th congress. We have therefore the honor and pleasure to invite you in Versailles from the 26th to the 28th of September.

The congress, which will take place on saturday 27th, will deal with the following subject: the Nobility in the European civilisation. It will consider the responsibilities of the nobility in the integration of the European nations. The nobility played an outstanding part in the construction of the European civilisation and in what resulted in the “European entente” based on the conscience of belonging to the same family of nations and on shared values.

As the nations of Europe are trying to reconstruct their history, we thought appropriate to recall the place occupied by the nobility and to consider what its contribution may be now. More than conflicts, the real mainsprings of history are friendship, concord and mutual aid. Should we give a meaning to the future, we must not overlook our common identity and betray our past. We have inherited the historical, religious, philosophical traditions which resulted in the European civilisation. Thus our social group most vigilantly sees to it that the heritage, the codes, the stories, the values that shaped this Europe are maintained. “Sustainable development” is an old habit with us. Each of us brings his own traditions and culture, but it is in order to share in common consort, like musicians – proud of their art and instrument – who serve the orchestra and play the same music.

We hope that this congress will be, as it used to be in the previous years, a priviledged moment to strengthen the links between our associations and favour exchange of views and mutual aid. It will also be an opportunity for members of our associations to discover or see again prestigious historic sites.

I invite the members of your different organisations to come in great numbers to this “family reunion”; we hope that younger people will be actively present. We shall make a point of accommodating them in families.

Yours sincerely
Noël de Saint Pulgent,
President of the Association for mutual aid of the French Nobility

Saturday 14 June 2008

Proofs of nobility for British abroad: the Hepburn diploma



At the request of a correspondent on rec.heraldry I am posting something interesting here. It purports to be a copy of charter of King James VI & I, dated 16 July 1616, which attests the noble ancestry and good character of an expatriate Scotsman, Captain Daniel Hepburn, “legitimate son of the late Alexander Hepburn,” resident at that time in the duchy of Stettin - Pomerania (the document is addressed partly to Phillip II, Duke of Stettin & Pomerania from 1606 to 1618). Hepburn having been the subject of calumnies against his ancestry, King James wishes all to know that quondam Alexandrum Hepburnum ex legitimo matrimonio et generosis parentibus ortum fuisse, et ex nobilibus familiis tam a paterno quam materno genere descendisse. The document goes on to specify that Alexander Hepburn was son of one John Hepburn, virum vere nobilem et bonarum omnium artium studiosum, and that John Hepburn was ‘nepos’ of the late Patrick Hepburn, Earl of Bothwell, Lord of Hailes, and Admiral of Scotland.

Such documents were not used within England or Scotland. Neither the English heralds nor Lyon were ever in the business of affirming (or requiring) ‘nobility,’ let alone by both paternal and maternal lines. Recently on soc.genealogy.medieval we discussed the 18th-century pedigree and proof of nobility allegedly prepared by the Ulster King of Arms for the father of the first Conde de Clonard in Spain, who came from a minor gentry family of Sutton in County Wexford—this document was alleged to show male-line descent from the baronial Sutton Dudleys, which is apparently false—though the erroneousness of the descent does not necessarily refute the authenticity of the Ulster document.

Similarly, this present alleged Pomeranian Hepburn branch is not found at least in the Scots Peerage, and at least not as near kin or descendants of Patrick Hepburn, 3d Earl of Bothwell, who d. 1556 (SP 2:156-61); however there were a great many more distant male-line Hepburn kin in the 16th century who are not well traced in SP and this John - Alexander - Daniel branch could well belong among them. The truth or falsehood of the descent is irrelevant to the question of the authenticity of the diploma, though a false descent makes it more presumptively suspicious.

I have no experience with authentic proofs of nobility which may have been prepared either by British monarchs or by the heralds or Lord Lyon. The circumstances for the authentic creation of such documents must have been very slim and specific indeed. One can imagine an ambassadorial context in which a monarch might take the trouble to satisfy some other kingdom’s customary concerns over noble extraction for a subject living abroad to be accepted in court or chivalric circles—but one cannot expect this to have been common practice at any point. I would greatly appreciate any references to, or samples of, any similar documents (either authentic or suspect), from the 17th or 18th centuries, or (if any might exist) from earlier.

This document was provided by a correspondent on rec.heraldry, apparently from a notarial register in the Landesarchiv Greifswald. Apparently the descendants of this Alexander Hepburn Germanized the surname to ‘Hebron’ (I have no other information on descendants of this family). The document purports to be a true copy of the sealed original by Johannes Gravius, secretary to the kingdom of Pomerania, but the date of his copy is not indicated and I am unable to find out anything about him online. I also cannot read the small annotation below Gravius’ attestation. The copy as written here is likely at least one generation removed from Gravius’ copy.

Source: http://nltaylor.net/

Friday 13 June 2008

Ridiculas UN report: Should Britain scrap Royals?


The United Nations has said that the UK must consider whether they should keep the Royal Family.

The UN's Human Rights Council said the Government should 'think' about holding a referendum on the issue, to see if people would prefer to live in a Republican state with a written constitution.

The monarchy costs each adult in Britain around 62p a year - but even groups representing taxpayers said there was no case for getting rid of it.

The council has 29 members including Saudi Arabia, Cuba and Sri Lanka.

It was the Sri Lankan envoy who raised concerns over the British monarchy.

But a Royal spokesman has said the public haven't haven't displayed any appetite for a referendum.

The UN report was also critical of the UK's treatment of immigrants from Sudan.

Syria accused the UK of discriminating against Muslims and Iran complained about the UK's record on tackling sexual discrimination.

Source: ITN - Friday, June 13 05:01 pm

Tuesday 10 June 2008

Sonderschau zu Napoleons III. am Bodensee


Napoleon III. hat nicht nur über zwei Jahrzehnte die Geschicke Frankreichs bestimmt, sondern er war auch «Der Kaiser vom Bodensee».

Unter diesem Titel beleuchtet eine Doppelausstellung am Bodensee die bisher wenig beachtete Kindheit und Jugend des französischen Monarchen. Anlässlich seines 200. Geburtstags zeigen das Kulturzentrum am Münster in Konstanz und das Napoleonmuseum im Schloss Arenenberg in der Schweizer Nachbargemeinde Salenstein von diesem Sonntag (20. April) an eine grenzüberschreitende Sonderschau.

Denn Louis Napoleon Bonaparte (1808-1873), Neffe von Napoleon I., lebte von 1815 bis 1838 mit seiner Mutter Hortense de Beauharnais am Bodensee. Das Schloss im Schweizer Kanton Thurgau war sein Elternhaus, in Konstanz und beim Schweizer Militär erhielt der Prinz Erziehung und Ausbildung.

«Die Doppelausstellung will keinen einseitigen Kaiserkult betreiben», versicherten die Museumschefs Tobias Engelsing (Konstanz) und Dominik Gügel (Salenstein) am Donnerstag. Vielmehr solle deutlich werden, wie die ersten Lebensjahre diese wichtige historische Figur des 19. Jahrhunderts geprägt haben - mit Stärken und Schwächen. Das Bodenseegebiet hat der Bonaparte-Adelsspross stets als seine Heimat und Frankreich als sein Vaterland betrachtet. Zeit seines Lebens sprach er auch Alemannisch, wie die Forschung herausgefunden hat.

Die Sonderschau, die bis zum 19. Oktober zu sehen ist, beruht auf neuen wissenschaftlichen Erkenntnissen und Funden. Ausstellungsstücke wie Möbel, Briefe und Dokumente wurden aus Bürgerhäusern und Schlössern der Region zusammengetragen. Prunkstück ist ein Pferdeschlitten, mit dem der Prinz die Distanz von heute zehn Autominuten zwischen Schloss Arenenberg und der «Residenzstadt» Konstanz zurücklegte. Ausgestellt ist auch die berühmte Sedan- Kutsche, in der der mitunter als «Kleiner Napoleon» geschmähte Kaiser nach der Kapitulation im deutsch-französischen Krieg 1870 zu König Wilhelm von Preußen fuhr.

Die Doppelausstellung gibt einen Eindruck davon, wie sich der schüchterne Junge zum sportlichen Draufgänger und Dandy entwickelt, der jedoch streng erzogen und von Kindesbeinen an auf den Thron vorbereitet wurde. Der Besucher erfährt, dass Napoleon III. ein guter Schüler war, die Kunst liebte sowie militärische und philosophische Abhandlungen schrieb. «Erfahrungen aus dieser Zeit in der Schweiz und in Baden mit ihrem liberalen Geist übertragen sich auf seine Herrschaft», sagte Gügel. In den Original-Räumen im Schloss können die Besucher die Jugend des Prinzen im Spielzimmer oder bei Schießübungen an einem Computer in Richtung Insel Reichenau nachempfinden.

Negative Seiten des Monarchen werden nicht verschwiegen. Ein «umtriebiger Wirtschaftsmodernisierer und Sozialreformer, aber auch ein gnadenloser autokratischer Herrscher» sei Napoleon III. in seiner Regierungszeit von 1848 bis 1870 gewesen, meinte Engelsing. «Viele Zeugnisse stammen von Konstanzer Dachböden.» Der junge Thronanwärter mischte sich auch gern unters Volk, war ein beliebter Kneipengast und unterhielt enge Kontakte zur damaligen High Society. Außerdem pflegte er zahllose Liebschaften, die nicht ohne Folgen blieben. Für die Kinder zahlte er Unterhalt bis zur Volljährigkeit und beschenkte sie zum Andenken mit einem Ring, von denen Exemplare ausgestellt sind.

Von Gisela Mackensen, dpa

Source: suedkurier.de

Tuesday 3 June 2008

Karl der Kühne - Kunst, Krieg und Hofkultur


Noch nie wurde in der Schweiz eine vergleichbar hochkarätige Ausstellung zur Kulturgeschichte Europas gezeigt wie die Sonderschau "Karl der Kühne - Kunst, Krieg und Hofkultur" im Historischen Museum in Bern (bis 24. August 2008). Entsprechend haben sich grosse Persönlichkeiten für die Übernahme des Patronats bereit erklärt. Ihre Majestäten König Albert II. und Königin Paola von Belgien stehen für die niederländische Städtelandschaft, aus der Karl der Kühne seinen Reichtum bezogen hat.

Europäische Schirmherrschaft
Der Schweizer Bundespräsident Pascal Couchepin repräsentiert die Eidgenossenschaft, welcher die Burgunderbeute zugefallen ist. Und seine Kaiserliche und Königliche Hoheit Erzherzog Karl von Österreich ist der Souverän des Ordens vom Goldenen Vlies. Dies ist wohl die exklusivste Organisation ihrer Art in Europa. Der Orden wurde 1430 von Philipp dem Guten, dem Vater Karls des Kühnen gegründet. Über Kaiser Maximilian kam der Orden an Habsburg. Der heutige Ordenssouverän Karl von Habsburg ist der Enkel des letzten österreichischen Kaisers.

Glanz der europäischen Kulturgeschichte
Die burgundisch-niederländische Hofkultur zählt zum Schönsten, was die europäische Kulturgeschichte hervorgebracht hat. Eine glanzvolle Auswahl dieser Kunstwerke wird in der Ausstellung "Karl der Kühne (1433 - 1477)" zu sehen sein. Zudem zählt Karl der Kühne zu den faszinierendsten Gestalten des Mittelalters. Sein Leben ist von höchster Dramatik und gleicht einem Shakespeareschen Königsdrama. Sein Aufstieg, sein märchenhafter Prunk und sein dramatisches Ende haben seit jeher die Fantasie von Generationen beflügelt. Auf dem Höhepunkt seiner Macht verliert er den Krieg gegen die Eidgenossen.

Für Kunstinteressierte und ein breites Publikum
Hauptanliegen ist eine umfassende kulturhistorische Darstellung des burgundischen Hofes unter Karl dem Kühnen. Die Zusammenhänge zwischen individueller Herrscherbiografie, Hofkultur und politischer Geschichte werden anschaulich nachvollziehbar gemacht. Die hohe repräsentative Bedeutung der Kunstwerke, deren Aufgaben im diplomatischen wie politischen Zeremoniell sowie die künstlerischen Querbeziehungen zwischen Buchmalerei, Textilkunst, Goldschmiedearbeiten usw. spielen eine zentrale Rolle. Die Leihgaben stammen aus den renommiertesten Sammlungen der Welt.

Termine
Radio DRS2 wird die Ausstellung mit verschiedenen Beiträgen begleiten. Geplant ist auch die gemeinsame Herausgabe einer Wort- und Musik-CD mit burgundischer Hofmusik. www.karlderkuehne.org

Ergänzend zur Ausstellung wird in Bern ausserdem im Museumspark ein Mittelalter-Erlebnispark mit kulturhistorischen Hands-on-Experimenten für Familien und Schulen angeboten.

Vortragsreihen an Volkshochschulen: In Zusammenarbeit mit dem Historischen Museum Bern bieten verschiedene Volkshochschulen Vortragsreihen zum Thema an. Sie thematisieren Aufstieg, Blüte und Fall des Herzogtums Burgund und entfalten das kulturelle und politische Panorama dieser Epoche.

Volkshochschule Bern, Vortragsreihe Beginn 21.5.2008
Blüte des Spätmittelalters: das Herzogtum Burgund
Ringvorlesung Volkshochschule des Kantons Zürich, 08.05.-19.06.2008
Goldener Herbst des Mittelalters: das Herzogtum Burgund

Ein einbändiger Katalog, reich illustriert, mit 384 Seiten, Karten und etwa 350 Abbildungen erscheint in Deutsch, Französisch, Englisch und Niederländisch. Der Preis liegt bei CHF 64.-.

Source: www.t-online.ch